Amortisör Servisi
Amortisör Servisi
Amortisör sevisi, araçlarının amortisör parçasında problem ya da arıza yaşayan kişilerin gittiği ve bu parçayı tamir ettirdikleri yerlerdir.
Amortisör Nedir?
Amortisör, herkesin bildiği gibi aracın yol bozukluğuna göre esneyip konforlu bir sürüş sağlamasını sağlayan parça değildir. Bu iş yapan parça yaylardır ve aracı aşağı yukarı yaylar taşımaktadır. Çukur ya da tümsekten geçirdiği vakitte yaylardan süregelen yaylanmayı en az seviyeye indirmek esas görevini üstlenmiş olan parçadır.
Çünkü bu yaylanma lastiklerin yol tutuşun azaltmaktadır ve direksiyon kontrolünü kaybolmasına sebebiyet vermektedir. Bu parça sayesinde aracın göresi dengede kalmaktadır. Ayrıca bu parça lastikleri yerde tutar. Amortisörler sayesinde güvenli ve konforlu bir yolculuk sağlanmış olacaktır. Amortisör arızalandığı zaman acilen amortisör servisi ziyaret edilmelidir.
Amortisör Nasıl Çalışır?
Amortisör, piston içerisinde bulunmakta olan deliklerden, hidrolik sıvı geçişi gerçekleşmesi ile çalışmaktadır. Aracın tekerlekleri yukarı ve aşağı hareket ederken sadece az miktarda sıvı deliklerden geçebilmektedir. Böylece oluşan basınçla beraber piston hareketi yavaşlarken beraberinde tekerleğin ve hareketi de yavaşlatmaktadır.
Amortisör çalışma prensibinde herhangi bir arıza bulunmamalıdır. Bu durum oldukça büyük sorunlara yol açabilmektedir. Dolayısıyla herhangi bir arıza hisseden kişilerin amortisör servisi ziyaret etmesi gerekmektedir.
Amortisörün Görevleri
Her araba parçasının olduğu gibi amortisörün de başlıca görevleri bulunmaktadır. Bu görevleri örnek olarak verebilecek birkaç başlık vardır. Lastikleri sürekli temas halinde tutmak amortisörün başlıca görevlerinden bir tanesidir. Yine yay ve süspansiyon sistemini hareketini kontrol etmekte bu parçanın görevleri arasında yer almaktadır.
Etkin yol tutuş ve uygun frenleme mesafesini sağlamak yine amortisörün başlıca görevleri arasındadır. Lastiklerin aşınmasını önlemek, tekerlek açısını korumak, aracın sıçramasına ve hızlanma sırasında etmek de yine bu parçanın kontrolü altındadır. Diğer sistemlerin açılmasını azaltmak, lastikli frenden dengesiz şekilde aşınmalarını önlemek ve sürücü yükünü azaltmakta yine amortisörün başlıca görevleri arasında yer almaktadır.
Amortisör Ne Zaman Değiştirilir?
Amortisörler açılmış ise, bu yaylardan sonundan enerji etkili bir biçimde dönüştüremedikleri anlamına gelmektedir. Bu, aracın yol boyunca zıplamasına ve bazı durumlarda lastiklerin yol yüzeyle temasını kaybetmesine sebebiyet verir.
Ayrıca aracı kontrol edilemez hale getirmesine neden olabilmektedir. Genel bir kural olarak, araç her servise gittiğinde amortisörlerin aşınma ve sızıntılarına karşı kontrol edilmesi gerekmektedir. Birçok üretici aracın günlük sürüşünü iniş çıkışların güvenli bir biçimde sürdürmesini sağlamak için her 100.000 km’de bir amatör değişim de önermektedir. Amortisör değiştirmek için amortisör servisi ziyaret edilmektedir.
Amortisör Arızasında Ne Olur?
Amortisör, aracın modeline ve kasa tipine göre değişiklik göstermekte olan bir parçadır. Bu parçanın sorunsuz çalışması, güvenli ve konforlu bir sürüş için çok önemlidir. Amortisörler de sorun oluştuğunda bunu fark etmek oldukça zor olacaktır. Aracın yolu tutulması daha zor hale gelmektedir.
Aracın hakimiyeti kaybedilebilir ve araçsa olabilir. Ayrıca fren mesafesi kısalır ve islak zeminde araç kayması gibi belirgin problemler meydana gelebilir. Aracın yolu düzensiz ışıklandırması gece görüşünü tehlikeye atmaktadır. Lastiklerin çabuk aşınmasına sebebiyet verir. Ama amortisörün azalması araçta başka problemlere de yol açmaktadır. Amortisörün bağlantılarında ve bağlantında sorun oluşabilmektedir, yağ kaçağı yapabilmektedir, amortisör gövdesi hasar görebilmektedir hatta amortisör etkilenebilmektedir. Bu gibi etkilerde amortisör servisi gidilmesi gereken ilk yerdir.
Bunlar gibi pek çok probleme sebep olabilmektedir. Bu sebeple aracın bakımını yaptırmayı ihmal etmemek gerekir. Bu bakım da daha önce de söz ettiğimiz gibi amortisör servisi sayesinde yapılmaktadır.
Amortisör Patlarsa Ne Olur?
Amortisör güvenli ve konforlu bir sürüş sağlamak için kendinden bir tanesidir. Bahsi geçen amortisörlerden biri ya da birkaçının patlaması veya arızalanması ciddi problemler ortaya çıkaracaktır. Bozuk amortisörler düşük hızlarda kişiye herhangi bir güvenlik problemi yaşatmayacaktır. Fakat yüksek hızlarda yolun yapısına göre yaşanacaktır. Zıplatmalar kişiye ciddi problemler yaşatabilmektedir. Bu problemleri yaşamamak için amortisör servisi düzenli aralıklar ile ziyaret edilmelidir.
Çok fazla zıplayan bir aracın yol ile olan bağlantısını dengesizce uğrar, bir hale gelecektir. Fren yapıldığında aracı sağa veya sola kontrol altında olacaktır. Bunların hepsi çok üzücü, can ve mal kayıplarına sebep olabilecek durumların. Bozuk, araç üzerindeki kontrol azalmıştır.
Amortisör Çeşitleri
Otomotiv tarihi boyunca çok farklı tasarım ve mekanizmaları bulunmakta olan amortisörler kullanılmıştır. Fakat günümüzde dört adet amortisör kullanılmaktadır. Bu amortisörler; İki tüplü, tek tüp, gaz dolumlu, dahili tip biçimde sıralanabilmektedir.
İki tüplü amortisörler; genel olarak en ucuz ve yaygın olarak kullanılan eşittir. Bu tür, binek otomobillerin normal amortisörleridir. Adından da anlaşılacağı gibi, iki tipli bir amortisörde iki tüp bulunmaktadır. Birisi dış amortisör gövdesi, diğeri pistonun hareket ettiği silindirdir. Engebeli yollarda kullanım sağladığında belirgin hale gelmektedir.
Tek tüp amortisörleri ise iki step amortisör da ortaya çıkan ısı, yapısı gereği amortisör boruların arasına sıkışmaya meyillidir. Yaşanan bu durum tekerlekleri yukarı aşağı kontrolünde zayıflama yol açmaktadır. Tek tip amortisör, tek bir tip içinde hareket eden mekanizma doğrudan havaya temas eden bir piston kullanılmaktadır. Bu mekanizmanın genel avantajı ve dezavantajları bulunmaktadır.
Avantajlarına örnek olarak; engebeli yollarda ve zor koşullarda oluşan ısıyı amortisör için mekanizmasından daha kolay atarak yüksek performans sağlamasıdır. Dezavantajlarına örnek ise mono tip amortisörlerin üretim maliyetleri oldukça yüksek olması verilebilmektedir. Ayrıca amortisör içinde muhafaza edilmesi gereken sıvının oluşturduğu basınç da son derece fazladır.
Üçüncü amortisör tipi ise dahili tüp ile desteklenmiş amortisörlerdir. Amortisörler de hattın tepesi, dış rezervuar tasarımı biçimindedir. Öncelikle ultra yüksek performans ve yarış uygulamaları için tasarlanan bu amortisörler, bir hortum aracılığı ile aracın farklı bir yerine monte edilmiş bir yağ deposuna bağlanan küçük, hafif bir amortisör gövdesi ile kullanılmaktadır.
Leave a Message