Arabanın 10.000 Km Bakımı
Arabanın 10.000 km bakımı, kesinlikle atlanmaması gereken bir bakımdır ve arabanın daha uzun kullanılması için önemlidir.
Tüm taşıtlarda olduğu gibi arabalarda da bakım yaptırmak çok önemlidir. Bu bakımlar sayesinde araçların ömrünü uzatmak ve herhangi bir problem yaşamadan kullanmaya devam etmek mümkündür. Özellikle arabanın 10.000 km bakımı çok önemli bir bakım çeşididir. Kesinlikle atlanmamalıdır.
Periyodik Araba Bakımı Nedir?
Sürücü ve yolcu sağlığı açısından periyodik bakım çok önemli bir konumdadır. Belli süre zarfında doğal olarak eskiyen, işlevini doğru biçimde yerine getiremeyen parçaların ve işlevlerin kontrol edilmesi, gerektiği zamanlarda yenileri ile değiştirilmesi, aracın ayar ve kontrollerin yapılması işlemine periyodik bakım denmektedir. Araç marka ve modeline göre belirlenen kilometrelerde periyodik bakım yapılmaktadır. Arabanın 10.000 km bakımı da bir periyodik bakımdır.
Periyodik bakım, aracın önemli parçaların doğru çalışmasını sağlayan bileşenlerin kontrolü, gerekli onun ayarların yapılması ve olası sorunları oluşturabilecek bölüm ve parçaların kontrol edilmesini kapsayan bir bakım sürecidir. Periyodik bakımda kesinlikle kontrol edilmesi gereken parçalar bulunmaktadır. Bu parçalar; motor yağı, yağ filtresi, hava filtresi, polen filtresi, yakıt filtresi, lastik, Akü, ateşleme bujisi, fren sistemi, far ve aydınlatma, egzoz sistemi ve süspansiyon sistemi biçiminde sıralanmaktadır. Özellikle arabanın 10.000 km bakımı yapılırken bu parçaların atlanmaması gerekmektedir.
Periyodik Bakımda Neler Yapılmaktadır?
Bilindiği üzere arabanın 10.000 km bakımı da periyodik bir bakımdır. Periyodik bakım sırasında motor ısısının düzenlenmesi ve mekanik parçaların sürtünmeden kaynaklı olarak aşınmalarını engelleyen motor yağının değiştirilmesi gerekmektedir. Aynı zamanda motor içerisinde devir yapan yağın temiz olması çok mühimdir. Bu sebeple de yağ çıkışında bulunan motor yağı filtresinin de periyodik bakımlarda kontrol edilmesi ve değiştirilmesi gerekmektedir.
Motorun yanma odasına giren havanın filtrelendiği hava filtresinin de kontrolü ve değiştirilmesi oldukça önemlidir. Bu sebeple de yanma odasına en ufak bir parçasını dahi girmemesi için periyodik bakımlarda mutlaka değiştirmesi gerekmektedir. Klima sistemin doğru ve temiz çalışmasını sağlayan polen filtreleme sisteminin de pratik bakımlarda değiştirilmesi gerekmektedir.
Araç, en iyi ya da en pahalı yakıtı da kullansa yakıt içerisinde istenmeyen maddeler olduğu sürece iyi verim alınmamaktadır. Bu sebeple yakıt içerisindeki ve parçacıkları temizlemek amacıyla kullanılan yakıt filtresi periyodik bakım sırasında kontrol edilmeli ve değiştirmelidir. Balans ve ön düzen ayarı ile birlikte basınç, nitrojen dolumu, lastik aşımına içeren lastik bakımı da periyodik bakım çevresinde yer almaktadır. Yine aracın çalışması için marş motoruna akım gönderen aküde periyodik bakımda kontrol edilmektedir. Bağlantı kabloları, akının elektrolit seviyeleri, voltajı ve kutup başı temizliği bu bakım sayesinde mutlaka yapılmaktadır. Özellikle arabanın 10.000 km bakımı sırasında her şeye dikkat edilmesi gerekmektedir.
Bireylerde periyodik olarak kontrol edilmesi gereken araç içi mekanizmalarından bir tanesidir. Aracın doğru çalışabilmesi için gerekli olan bu bileşenler de periyodik bakımlarda kontrol edilmekte ve gerekli durumlarda değiştirilmektedir. Yine fren balataları, fren merkezi, fren hidroliği, fren bağlantı hortumları gibi durumlar da periyodik bakım sırasında kontrol edilmesi gereken noktalardandır.
Önemi tartışılmaz derecede büyük olan far ve aydınlatma sistemleri de periyodik bakım süresinde kontrol edilmektedir. Gerekli düzeltme ve düzenlemeler sonrasında far ve aydınlatmanın daha iyi kullanılması mümkündür. Bağlantı hattında herhangi bir paslanma ya da kaçak olmaması, elden açısından son derece önemlidir. Bu sebepten dolayı da periyodik bakımlar içerisine giren kontrollerden bir de ekzoz sistemidir.
Son kontrol ise süspansiyon sistemi kontrol edilmesidir. Amortisör gibi noktalar da periyodik bakımlarda kontrol etmesi bir gerekliliktir. Aşınan ya da işlevini yerine getiremeyen parça ve kısımlar bu bakım sırasında mutlaka değiştirilmektedir. Sayılan bu kontrollerin hepsi arabanın 10.000 km bakımı sırasında da yapılmaktadır.
Periyodik Bakım Neden Önemlidir?
Periyodik bakım çerçevesinde, belirli periyotlar için de parçalarının yıpranma hızları ve ömürleri dikkate alınmaktadır. Bu süre zarfı açıldığı zaman parçaların işlevselliği hızla azalmaya başlamaktadır. Düzgün çalışamayan donanımlar, genel çalışma sistemi de de aksamalara sebep olarak beklenmedik ve ani problemle çıkması hızını artırmaktadır. Tüm bu bozulmalar sürüş güvenliğini tehdit ederek kazalara yol açabilmektedir. Trafikte yolcu güvenliği sağlanmasına büyük büyük payı bulunan periyodik bakımı yaptırılması ile geri dönüşü olmayan maddi ve manevi hasar ya da kaybın önüne geçmek mümkündür. Özellikle arabanın 10.000 km bakımı çok önemli bir periyodik bakımdır.
Aksanda problem yaşanmaması adına bakımları aksatılmaması, aracın yıpranma hızını azaltarak oluşturabilecek olan deformasyonların ertelenmesi ya da önlenmesine fırsat vermektedir. Periyodik bakım sayesinde önceden tespit edilebilen olan arıza giderilmektedir. Böylelikle aracın uzun yıllar boyunca yüksek performansla çalışması sağlanmaktadır. Güvenlik açısından kritik öneme sahip olan periyodik araç bakımı, aynı zamanda yakıt tasarrufu açısından da avantaj sunmaktadır.
Periyodik Bakım Ne Sıklıkla Yapılmaktadır?
Tedbir amacı ile ve bireysel olarak gerçekleştirilen normal araba bakımlarına karşın, uzman teknisyenlerce yapılan periyodik bakımları çizelgeleri araç sistemini kuran firma tarafından belirlenmektedir. Periyodik bakım çizelgeleri üretici firma tarafından araç markası ve motor tipine bağlı olarak belirlenmektedir. Oluşturulan plan araç sahibi ile paylaşılmaktadır. Araç servisleri tarafından takip edilebilecek olan bu çizelge sayesinde, sürücüler kendi araçlarına özelliğindeki bakım periyotları takip etme fırsatı bulmaktadır.
Periyodik bakım süreleri araca göre değişkenlik göstermektedir. Bu sebepten dolayı oluşturulan bakım araca özeldir. Her yıl gerçekleştirilen standart bakımlarda farklı değişkenler dikkate alınarak belirlenmektedir. Buna bağlı olarak, şahsi araçlarda genel olarak kilometre hesabı yapılarak araç bakımı hesaplanmaktadır. Bu süre zarfı benzinli araçlarda 10.000 km ile 15.000 km arasında iken, dizel araçlarda 15.000 km de tekrarlanacak biçimde ayarlanmıştır.
Leave a Message